Nauka czytania

W Szkole ŻAGLE szczególną uwagę przykładamy do nauki czytania. Już od najmłodszych lat, w klasie zero uczniowie poznają litery, a następnie uczą się czytać sylabami.

Nauczyciele stosują zróżnicowane metody nauki czytania takie jak:

  • metoda sylabowa,
  • metoda symultaniczno-sekwencyjna wg Bożeny Cieszyńskiej
  • metoda odimienna-globalna Ireny Majchrzak.

 

Skutecznym narzędziem jakim posługują się nauczyciele służącym do diagnozowania poziomu tempa czytania jest test pomiaru szybkości czytania głośnego wg Władysława Puśleckiego. Pozwala on określić poziom szybkości czytania danego ucznia. Test precyzyjnie wskazuje liczbę przeczytanych wyrazów w ciągu jednej minuty.

Każde dziecko ma swoje tempo czytania.

W klasach 0-3 każdego dnia  przeznaczamy 40 minut na indywidualne czytanie -wybranej przez ucznia książki lub zaproponowanej ze szkolnego kanonu lektur. W klasach młodszych 0-1 główny nacisk jest kładziony na zapoznanie i zaprzyjaźnienie się z książkami poprzez ich oglądanie, obcowanie i rozmawianie, wymienianie się wrażeniami na temat przeczytanej lektury. W klasach starszych 2-3 SP uczniowie zobowiązani są do przeczytania minimum 10 lektur w ciągu roku. Łączny czas na czytanie w naszej szkole jaki przypada na jedną klasę to 800 minut w miesiącu.

 

 

„…czytanie ma ogromny wpływ na rozwój osobowości i charakteru dziecka. Przede wszystkim rozwija jego wyobraźnię, poszerza i ubogaca zasób słownictwa, kształtuje światopogląd. Poprawia nie tylko pamięć, ale także stymuluje mózg. Przyczynia się do poprawy koncentracji uwagi i skupienia ucznia na wykonywanej czynności. Pomaga w nauce ortografii. A zatem czytajmy jak najwięcej!”.

Karol Szabelewski – nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej od 17 lat, terapeuta pedagogiczny i SI.

 

 


>sprawdź jak możesz dołączyć do naszej szkoły<

>umów się na Spotkanie w naszej szkole<

>sprawdź czy są miejsca w roczniku Twojego syna<