Mistrzostwo i bariera frustracji – list Dyrektora

Mistrzostwo i bariera frustracji – list Dyrektora
  • Autor: bartosz-rygalski
  • 22 marca 2021
  • brak komentarzy

Prawie każdy zna przysłowie „trening czyni mistrza”. Kryje się w nim prosta prawda: im więcej coś ćwiczysz tym jesteś w tym lepszy – pisze jeden z naszych uczniów w pracy, którą zadał mu tutor. – Według metody Malcolma Gladwella, aby osiągnąć mistrzostwo w pewnej dziedzinie należy spędzić na ćwiczeniach 10 tysięcy godzin! Jest to ciężkie do osiągnięcia, ale mowa tu o mistrzostwie.
Znacznie mniej trzeba aby pokonać tzw. barierę frustracji, która pojawia się za każdym razem, kiedy zaczynamy się uczyć czegoś nowego. Wystarczy zdecydowanie mniej – 45 minut dziennie przez miesiąc (czyli około 20 godzin). Po tym czasie zaczynamy nabierać wiatru w żagle. Wydaje nam się, że teraz będzie już z górki. Oczywiście to dopiero początek, ale praca idzie już łatwiej.
W trymestrze zimowym staraliśmy się zwracać uwagę uczniom na doskonalenie się w wytrwałości. Poświęcone jej były lekcje wychowawcze i rozmowy tutorskiej. Efektem jednej z nich było to wypracowanie, które kończy konkretne postanowienie.
Nawet, gdy obiecamy sobie codzienne ćwiczenie, po krótkim czasie zaprzestajemy powtórek tłumacząc się brakiem czasu. Spotkałem się kiedyś z powiedzeniem „nie ma się czasu na to, na co nie chce się mieć czasu” i myślę że jest w nim sporo prawdy. Tylko od nas zależy czy znajdziemy czas na doskonalenie umiejętności w danej dziedzinie.
Zdecydowałem się przeznaczyć ten czas na naukę geometrii, z której nie jestem zbyt „mocny”. 45 minut każdego dnia w zupełności wystarczy, aby nie tylko uzupełnić braki z tego działu, ale także sięgnąć po zadania dodatkowe. Dzięki temu nie tylko lepiej będę sobie radził w szkole, ale także zdobędę wiedzę, która będzie niezwykle użyteczna na maturze, na której bardzo często pojawiają się 3 – 4 zadania z tego zagadnienia.

Ankieta samooceny i tematy rozmów

Uczniowie mieli okazję zbadać za pomocą specjalnej ankiety czy są wytrwali.
Podejmowali też postanowienia: od codziennego słania łóżka, przez odrabianie najpierw pracy domowej z przedmiotu mniej lubianego po pomoc młodszemu rodzeństwu.
W opinii tutorów, którzy korzystali z ankiety dawała ona możliwość chłopcu do dokonania autorefleksji, czyli spojrzenia w prawdzie na samego siebie.
W lutym tutorzy zaczęli wpisywać tematy swoich rozmów z podopiecznymi do dziennika elektronicznego. Wśród tematów znalazły się między innymi:
◦ Autorytet i jego znaczenie w pracy nad wytrwałością
◦ Praca nad tym, żeby nie tracić zainteresowania projektami, nad którymi pracujemy (punkt 3 ankiety)
◦ Usuwanie rozpraszaczy z miejsca pracy (min. czysty blat, wyciszanie telefonu), określenie ram czasowych na obowiązki i przyjemności.
◦ Duża satysfakcja, motywacja i pewność siebie, gdy doprowadza się zadania do końca

Doświadczenie tutora

Do rozmowy z uczniami używałem przykładów wybitnych sportowców: np. Kamila Stocha,,Roberta Lewandowskiego, Gerarda Pique (FC Barcelona) – mówi Łukasz Sapała, tutor i wychowawca klasy 8b. – Podopieczni analizowali ich przygotowanie do występów i przekonywali się, ile pracy, zaangażowania i wytrwałości musieli włożyć, aby osiągnąć swój poziom. Wypełnialiśmy również ankiety samooceny dotyczące wytrwałości. Jeśli na przykład uczeń ocenił siebie na 5, to podejmował postanowienie co może robić, aby następnym razem ocenić się na sześć i po dwóch tygodniach to weryfikowaliśmy.
Niektóre z punktów ankiety szczegółowej to:
Wstaję z łóżka w chwili, gdy dzwoni pierwszy alarm. Codziennie rano ścielę łóżko. Rzadko ulegam rozproszeniom w czasie nauki. Kończę to, co zacząłem. Nie zniechęcam się porażkami, próbuję jeszcze raz, jeśli za pierwszym podejściem coś się nie udało.
Tutorzy pracowali z uczniami nad systematycznymi planami każdego dnia pracy i rozliczania ich wieczorem, uczniowie postanawiali robić notatki na lekcjach zdalnych, powtórnie sprawdzać raz odrobione zadania, odrabiać jedną zaległą pracę domową tygodniowo.

Arystoteles na codzień

Program wychowawczy naszej szkoły jest oparty na czterech kompetencjach kluczowych odnoszących się do klasycznego podziału cnót według Arystotelesa. W trymestrze jesiennym koncentrowaliśmy się na podejmowaniu decyzji (roztropność), w trymestrze zimowym na wytrwałości (męstwo), zaś w rozpoczynającym się trymestrze wiosennym będziemy zwracać uwagę na równowagę (umiarkowanie). Równolegle z każdą z tych kompetencji w każdym trymestrze podejmujemy również temat kompetencji społecznych (sprawiedliwość). W agendzie ucznia tematy są te rozpisane wraz z ankietami samooceny w każdej z tych kompetencji.

Education