Aktualności

Wspomaganie ciszy - Słuchawki nie do muzyki

Na początku roku szkolnego pan rozdał na lekcji słuchawki. Wszyscy się zdziwiliśmy – pisze Marek Gałęzowski, uczeń 6 A. – Okazało się, że to nie są słuchawki do słuchania muzyki, lecz takie, żeby zakładać je, kiedy jest głośno.”
Na lekcjach języka polskiego uczniowie mogą skorzystać podczas wykonywania zadań wymagających skupienia z nauszników wytłumiających, które ograniczają zakres słyszanych dźwięków. Pomoc okazała się bardzo popularna i wielu chłopców korzysta z takiego udogodnienia.
„Używamy ich w celu skoncentrowania się i wyciszenia – dodaje Antek Cis-Bankiewicz z tej samej klasy. – Pomagają one powstrzymać dźwięki docierające do klasy z zewnątrz. Dzięki nim też łatwiej samemu utrzymać ciszę.”
Część chłopców ma problemy z koncentracją – wyjaśnia pan Tomasz Traczyk, polonista i terapeuta pedagogiczny. –  Bodźcem rozpraszającym mogą być nawet ciche dźwięki w klasie, czy dobiegające z zewnątrz. W takich warunkach nie są oni w stanie w pełni wykorzystać swoich możliwości i więcej energii muszą spożytkować na utrzymanie uwagi. Gdy pojawiają się trudniejsze zadania, priorytetem jest, aby mogli się na nich skupić i ćwiczyć dzięki nim swoje umiejętności. Dlatego próbujemy ograniczyć wpływ niekorzystnych bodźców zewnętrznych. Dotyczy to zwłaszcza uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym zmagających się z dysleksją, ADHD, nadwrażliwych na dźwięki. Jednak nie tylko oni chętne korzystają z tej pomocy. Proszą o nie także inni uczniowie, a nawet niektórzy nauczyciele” – dodaje z uśmiechem.
„Słuchawki pomagają się skupić, ale też wpływają na to, że samemu utrzymuje się ciszę”mówią zapytani użytkownicy.